fbpx

Φίλιππος Νικολάου: Η ιστορία της καριέρας του

fillips nikolaou 3

Ο Φίλιππος Νικολάου κουβαλά στις πλάτες του τίτλους τραγουδιών όπως «Όταν», «Μεγεμελέ», «Στο άδειο μου πακέτο», «Μια καρδιά για σένανε» ενώ έχει γράψει στίχους και μουσική μεγάλων επιτυχιών όπως το «Δώδεκα» της Άννας Βίσση. Σε μια κατάθεση ψυχής για την ζωή του αποκαλύπτει τους λόγους που απέχει συνειδητά, μιλά για τα 50 χρόνια του στην νύχτα και τα υψηλά μεροκάματα, αποκλείει το ενδεχόμενο να βρεθεί στην κριτική επιτροπή ενός μουσικού talent show και βάζει τα πράγματα στην θέση τους για τις δηλώσεις του για την Πάολα και τον Παντελίδη που, όπως λέει, παραποιήθηκαν. 

Πως νιώσατε που χρειάστηκε να μπείτε ξανά στο στούντιο με αφορμή τον δίσκο του Γιάννη Ζουγανέλη;

Ο Γιάννης Ζουγανέλης είναι φίλος μου και μου ζήτησε να συμμετάσχω σε τρία τραγούδια του δίσκου που ετοιμάζει για να αναδείξει τους στίχους ενός ποιητή από την Πάτρα. Δέχτηκα με μεγάλη χαρά γιατί εκτιμώ πάτα πολύ τον Γιάννη κι όλες τις καλλιτεχνικές του δραστηριότητες. 

Όσο για την επιστροφή στο στούντιο, δεν είχα καμία προσμονή με την έννοια πως εγώ τον κύκλο μου τον έχω ολοκληρώσει αναφορικά με την δισκογραφική μου δραστηριότητα. Τώρα η δισκογραφική δραστηριότητα αφορά καινούργιους καλλιτέχνες οι οποίοι έχουν μπροστά τους μία προοπτική. Εγώ δεν έχω μπροστά μου μία προοπτική για να πω ότι θα δουλέψω ώστε να κυνηγήσω την δισκογραφία. 

Παρόλα αυτά βλέπουμε πολλούς τραγουδιστές να βρίσκονται στην σκηνή μέχρι τα βαθιά τους γεράματα. 

Είναι θέμα καθαρής λογικής. Αυτό που παρατηρήσατε για όσους τραγουδούν ως τα βαθιά του γεράματα είναι θέμα παρόρμησης. Η λογική εκτίμηση των πραγμάτων λέει ότι ούτε την ηλικία έχεις, ούτε την διάθεση έχεις, ούτε την προοπτική έχεις. Οπότε το λογικό είναι να θέλεις να ασχοληθείς με κάτι που είναι πιο ουσιαστικό για σένα αυτή την περίοδο της ζωής σου. 

Νομίζω ότι αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι δεν ζούσατε για να δουλεύτε.

Βεβαίως, για μένα, δεν ήταν παρά μια καλλιτεχνική έκφραση το επάγγελμα μου. 

Τα δύσκολα παιδικά χρόνια ήταν πηγή έμπνευσης;

Νομίζω πως είναι ανεξάρτητο το ένα από το άλλο. Εγώ θα έβαζα μάλλον αρνητικό πρόσημο στα παιδικά μου χρόνια. Αυτό είχε να κάνει με την οικονομική κατάσταση. Εννοείται πως ήταν δύσκολα σ΄ όλη την Ελλάδα εκείνη την εποχή αλλά στην οικογένεια μου είχε να κάνει με το πλαίσιο της εργατιάς. Δεν μας έλειπες το φαγητό γιατί όλοι στην οικογένεια μου είμασταν δουλευταράδες κι όλοι μαζί συνεισφέραμε ώστε να έχουμε τον άρτο τον επιούσιο. Ο πατέρας μου ήταν υπεύθυνος άνθρωπος σε όλα τα επίπεδα κι αυτό με έκανε να τον θαυμάζω. Ήταν πατριώτης κι είχε συμμετάσχει σε δύο Παγκόσμιους Πολέμους. Στις 03:00 την νύχτα πήγαινε στον φούρνο που δούλευε κι επέστρεφε την επόμενη ημέρα στις 02:00 το μεσημέρι. Εγώ είχα κάνει πολλές δουλειές για να βοηθήσω οικονομικά την οικογένεια μου. Χτυπούσα τις πόρτες και ζητούσα ένα μεροκάματο. Έχω δουλέψει σε κουρεία, σε μπακάλικα και σε μανάβικα αλλά και στην έκδοση εισιτηρίων σ΄ ένα πρακτορείο στον Πειραιά.  

Σας έκανε καλό που χρειάστηκε σε τόσο μικρή ηλικία να δουλέψετε;

Ασφαλώς και μου έκανε καλό καθώς απέκτησα πείρα. Μέσα σε εκείνα τα εξωφρενικά ωράρια, βέβαια, κατάφερα να τελειώσω το σχολείο σε νυχτερινό γυμνάσιο αλλά και την Ανωτέρα Βιομηχανική που μου έδωσε μία πολύ καλή θέση εκεί που εργαζόμουν. Για μένα, βέβαια η μόρφωση δεν έχει να κάνει με μία άποψη πάνω στα τεκταινόμενα της κοινωνίας αλλά με την αυτογνωσία και την αυτεπισκόπηση. Αυτό είναι ασύλληπτα δύσκολο. Πρόκειται για την μεγαλύτερη απόσταση που μπορεί να διανύσει ένας άνθρωπος από το μυαλό στην καρδιά και αντίστροφα. Έχω δουλέψει πενήντα χρόνια στην νύχτα και είδα να έρχονται και να παρέρχονται ομάδες ανθρώπων που είχαν κι έχασαν, που ερωτεύτηκαν κι απογοητεύτηκαν, που ζούσαν και πεθάνανε, που ήταν υγιείς και αρρωστήσανε, που παλεύαν για να στήσουν μια εικόνα. 

Εσείς δεν πέσατε ποτέ στην παγίδα της ψεύτικης εικόνας;

Προσπαθήσαν να με ρίξουν σ’ αυτή την παγίδα επιχειρώντας να μου διαμορφώσουν ένα προφίλ συμπεριφοράς. Αλλά όταν διαπίστωσα πως αυτό θα μπορούσε να είναι μια πλάνη ή μια μάσκα, προτίμησα να βγάλω την μάσκα και να είμαι ειλικρινής. 

Η μάσκα με τι είχε να κάνει;

Μ΄ ένα κοινωνικό savoir vivre. Δεν μπορείς αν σε θεωρούν ευγενή, να μην είσαι. Δεν μπορείς αν σε θεωρούν συγκαταβατικό, να μην είσαι. Δεν μπορείς αν έχεις αντίθετη γνώμη, να την λες. Όλα αυτά είναι τερτίπια και υποδείξεις μιας τακτικής συμπεριφοράς για να μην δείξεις τον πραγματικό σου εαυτό. Αυτή η αντίδραση μου, φυσικά, πολλές φορές μου στέρησε δουλειές. 

Ο τρόπος που μπήκε το τραγούδι στην ζωή σας θυμίζει την περίπτωση του Freddie Mercury των Queen.

Πράγματι, μπορεί να πει κανείς πως το εφαλτήριο ήταν κοινό. Kάποια στιγμή αποφάσισα να πάρω άδεια από το εκτελωνιστικό γραφείο για να πάω στη Ρόδο και μέσα στο καράβι, γνωρίστηκα με τα μέλη του συγκροτήματος Playboys.

Ήταν πολύ στεναχωρημένοι γιατί είχαν κλείσει να εμφανιστούν στο κλαμπ Κουρσάρος του νησιού, αλλά ο τραγουδιστής τους δεν ήταν μαζί τους, επειδή βρήκε καλύτερη δουλειά στην Αθήνα. Τόλμησα και τους είπα ότι ξέρω δυο-τρία ξένα τραγουδάκια και θα ήθελα να τραγουδήσω. Όταν η άδεια μου τελείωσε, έστειλα μια επιστολή στα αφεντικά μου γράφοντάς τους ότι θα παρατείνω τις διακοπές μου έως το τέλος του καλοκαιριού. Έτσι κι έγινα τραγουδιστής! 

Με πενήντα χρόνια εμπειρίας, είστε ο κατάλληλος άνθρωπος να μας πείτε αν όλα όσα ακούμε για την νύχτα είναι αλήθεια ή ψέματα. 

Όλα ισχύουν στην νύχτα. Ο καθένας μπορεί να εκτονώσει στην νύχτα όσα δεν μπορεί να εκτονώσει στα πλαίσια του συνηθισμένου ωραρίου. 

Εσείς πως δείξατε αυτοσυγκράτηση στους πειρασμούς;

Παρακολουθούσα κι έβλεπα σε τι ξεπέφτανε όσοι δεν έδειχναν την δική μου αυτοσυγκράτηση. Άλλωστε αυτοί οι πειρασμοί δεν έδιναν την λύτρωση αλλά αποτελούσαν μεγαλύτερη παγίδα. Έπρεπε να αποφασίσω ή να επιδοθώ ή να απέχω. 

Μιας κι έχετε ζήσει τις καλές εποχές της νύχτας, έχετε δει κόσμο να ξοδεύει περιουσίες στα μπουζούκια;

Έχω δει κόσμο να ξοδεύει πολλά χρήματα στην διασκέδαση αλλά δεν είχα την πολυτέλεια να γνωρίζω τι συμβαίνει στην κοινωνία κατά την διάρκεια της ημέρας ώστε να καταλάβω πόσο παράλογο ήταν. Κατάλαβα ότι το παράδειγμα της νύχτας δεν είναι το καλύτερο για να αξιολογήσεις τι συμβαίνει στην κοινωνία. 

Εσείς θα κατατάσσατε τον εαυτό σας στους ακριβοπληρωμένους της εποχής;

Θα έλεγε μέσα σε άκρες πως ναι. Βέβαια, υπήρχαν αστέρια που ήταν εξέχοντα και πληρωνόντουσαν πολύ παραπάνω. Εγώ άνηκα σε εκείνους που ήταν καλά αμειβόμενοι. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε ποσά και μεροκάματα γιατί δεν θα είμαι ακριβής. 

Το γεγονός ότι ανήκατε στους ακριβοπληρωμένους έπαιξε ρόλο στ’ ότι μπορούσατε να απέχετε μεγάλα διαστήματα;

Δεν νομίζω πως είναι πολυτέλεια. Είναι το πιο εύκολο πράγμα, αν θέλεις, να μπορείς να αποτραβηχτείς. Δεν είναι μια καταναγκαστική δουλειά αλλά μια προαιρετική δουλειά. Πολλοί, όμως, εμμένουν στην διατήρηση του επιπέδου που τους καλύπτει και οικονομικά και φαινομενικά. 

Με την εμπειρία σας, θα πηγαίνατε σ΄ ένα talent show ώστε να βοηθήσετε τα νέα παιδιά;

Σ’ ένα talent show δεν θα πήγαινα γιατί είναι κατά μεγάλο ποσοστό στημένα. Είναι σίγουρο αυτό. Αλλά αν έπρεπε να δώσω την γνώμη μου σε μια πολιτιστική κίνηση, θα το έκανα με χαρά. 

Αυτό σημαίνει ότι θα σας ενδιέφερε να στηρίξετε τον πολιτισμό και μέσω της πολιτικής;

Όχι, με τίποτα. Κατά βάση απέχω. Τα κινήματα προϋποθέσουν οργάνωση και προγραμματισμό ενώ εμένα δεν με ενδιαφέρει να μπω σ΄ ένα τέτοιο παιχνίδι. 

Πάντως σκέφτομαι ότι η απουσία σας από τα μουσικά δρώμενα φέρει το τίμημα, οι νέοι άνθρωποι να γνωρίζουν τα τραγούδια σας από άλλους εκτελεστές. Είμαι σίγουρος πως γνωρίζετε ότι τα τραγούδια σας συμπεριλαμβάνονται σ΄ όλα τα μουσικά προγράμματα των νυχτερινών κέντρων και παραδείγματος χάρη ο Αντώνης Ρέμος αγαπά το «μια καρδιά για σένανε».

Φυσικά και ακούγονται καθώς τους δίνει το έναυσμα να κινητοποιήσουν τον κόσμο, να διασκεδάσουν τα πλήθη και να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Όσο για το τίμημα, μ΄ αφήνει παγερά αδιάφορο. 

Θα θέλατε να ζητούν την άδεια σας πρώτα; 

Δεν μ΄ ενδιαφέρει καθόλου. Ας κάνουν ότι θέλουν. 

Ακόμη κι αν τραγουδούν τα τραγούδια σας άνθρωποι που δεν αποδέχεστε καλλιτεχνικά;

Δεν υπάρχει ζήτημα αποδοχής. Δεν κάνω διακρίσεις. 

Έχετε ξεχωρίσει, όμως, κατά καιρούς ορισμένους, όπως τον Νίκο Καρβέλα. 

Φυσικά, για τον Νίκο Καρβέλα έχω την καλύτερη γνώμη γιατί είναι πολύ μεγάλο ταλέντο και γι΄ αυτό όσο δείγματα μπόρεσε να δώσει είχαν μια ευφυή πρωτοτυπία. Άσχετα αν δεν του ανοίχτηκε ένας δρόμος να αποκτήσει την επιφάνεια ενός Ξαρχάκου ή ενός μεγάλου δημιουργού. Το ταλέντο το είχε! Όμως ζούμε σε μια εποχή που οι άνθρωποι δεν είναι αυθεντικοί και αποδεικνύονται μιμητικά όντα. Αυτό δεν είναι προς το συμφέρον μεγάλων καλλιτεχνών. 

Έχετε μετανιώσει για τις δηλώσεις που κάνατε και συζητήθηκαν για την Πάολα και τον Παντελή Παντελίδη;

Δεν μετάνιωσε γιατί έγινε μια παραποίηση των λεγομένων μου από τον δημοσιογράφο που μου πήρε την συνέντευξη. Δεν κατάλαβε το πνεύμα μου. Στην πρώτη περίπτωση το πνεύμα μου είχε μια συγκριτική βάση. Συγκεκριμένα, είχα πει ότι αν η Πάολα δούλευε στην Εθνική Οδό κατά τον τρόπο που δούλευε η Ρίτα Σακελλαρίου, θα ήταν μεγάλη λαϊκή τραγουδίστρια. Μεταφράστηκε ότι η Πάολα θα έπρεπε να δουλεύει στην Εθνική Οδό. Λάθος μεγάλο! Δεν ειπώθηκε αυτό. Όσον αφορά τον Παντελίδη, είπα ότι δεν ανήκει στους στιχουργούς μιας και έχει μία πρωτοτυπία που ξεφεύγει από την ειμαρμένη του δεκαπεντασύλλαβου ή του οκτασύλλαβου -ένα στερεότυπο δηλαδή- και είναι σε θέση να πιάσει ένα πεζό  κείμενο και να το κάνει ποίηση ή τραγούδι. Αυτό παραφράστηκε ότι δεν είναι σε θέση να γράφει τραγούδια με στίχο γιατί μιλάει παρά τραγουδάει. Είναι άδικο! Δεν θα μπορούσα να πω κάτι τέτοιο. Δεν είμαι τόσο φτηνός για να κάνω τέτοιου είδους κριτική. Ο Παντελίδης ήταν πολύ σπουδαία περίπτωση και θα μας το αποδείκνυε στην συνέχεια αλλά δεν του δόθηκε η ευκαιρία από την ζωή. 

INFO: Σήμερα, ο Φίλιππος Νικολάου εμφανίζεται αφιλοκερδώς σε εκδηλώσεις με φιλανθρωπικό χαρακτήρα για παιδιά και ανθρώπους που έχουν ανάγκη. 

Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε από τον Λευτέρη Βουτσά για το Big News.