Σπόροι Chia: Τι και γιατί;

Αρκεί να τους ανακαλύψεις για να τους βάζεις σχεδόν… παντού.

Ανακάλυψα τους σπόρους chia πριν περίπου δύο μήνες, όταν έψαχνα για κάποια superfoods τα οποία μπορούν να συνδυαστούν με διάφορες τροφές ακόμη κι αν η ημερήσια διατροφή σου δεν περιλαμβάνει μπάρες δημητριακών ή κάποια φρουτοσαλάτα όπου συνήθως συναντάμε τα superfoods. Από εκείνη την ημέρα, κι αφού έψαξα τα θρεπτικά συστατικά τους, που είναι εντυπωσιακά, βάζω καθημερινά μία κουταλιά στο πρωινό μου γιαούρτι και μία στον χυμό που πίνω το απόγευμα. Όχι μόνο νιώθω μεγαλύτερο κορεσμό και το στομάχι μου γεμάτο αλλά η αίσθηση των σπόρων που σπάνε δίνει μια ασυνήθιστη νότα στο φαγητό που μου ταιριάζει.

Ας ξεκινήσουμε, όμως, με τα βασικά. Οι σπόροι τσία ή κία προέρχονται από την ισπανική Σάλβια της οικογένειας των Χειλανθών (Lamiaceae). Άλλα φυτά που αναφέρονται ως «chia», περιλαμβάνουν το «χρυσό τσία» (Salvia columbariae) και το ανθοφόρο ποώδες, πολυετές (perennial) Salvia polystachya, το οποίο σπάνια καλλιεργείται και δεν χρησιμοποιούνται οι σπόροι του. Οι σπόροι του χρυσού τσία χρησιμοποιούνται για θεραπευτικούς σκοπούς και ως τρόφιμο. Μπορεί, λοιπόν, για εμάς να αποτελεί μια ανακάλυψη των τελευταίων ετών, όμως, οι σπόροι chia που ανήκουν στην οικογένεια της μέντας και φύονται πλέον στο κεντρικό και νότιο Μεξικό και τη Γουατεμάλα, έχουν υπάρξει για αιώνες τώρα δημοφιλής τροφή στη Λατινική Αμερική, ενώ για τους Αζτέκους ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής τους και θεωρούνταν πηγή ενέργειας και δύναμης.

Δεν είναι τυχαίο πως μια κουταλιά τους θεωρείται βόμβα θρεπτικών στοιχείων παρότι μετρά μόλις 60 θερμίδες. Περιέχουν πέντε φορές περισσότερο ασβέστιο από το γάλα. Έχουν τρεις φορές παραπάνω αντιοξειδωτικά από τα μύρτιλα. Είναι τρεις φορές πλουσιότερα σε σίδηρο από το σπανάκι. Περιέχουν περισσότερη πρωτεΐνη από τα λαχανικά. Περιέχουν διπλάσιες ίνες από τη βρώμη. Παρέχουν δύο φορές παραπάνω κάλιο από μία μπανάνα.

Που μπορείς, όμως, να τους χρησιμοποιήσεις; Στην πραγματικότητα σχεδόν παντού. Είναι τόσο εύκολοι στην χρήση τους που αρκεί να ρίξεις μια κουταλιά στο φαγητό σου. Το πρωί επιλέγω να προσθέσω μια κουταλιά σπόρους στο στραγγιστό γιαούρτι 2% που συνδυάζω με μια κουταλιά μέλι, γκρανόλα και σταφίδες ενώ το απόγευμα προσθέτω ίση ποσότητα στον χυμό που φτιάχνω με μήλο, πορτοκάλι, καρότο, μανταρίνια και τζίντζερ.

Υπάρχουν, όμως, πολλοί ακόμη τρόποι. Μπορείς να τους προσθέσεις στις μπάρες δημητριακών, στην ζύμη για το ψωμί, σε buddha bowls, στην μαρμελάδα σου, σε μια μους σοκολάτα, σε λουκουμάδες, pancaces, cupcakes, βάφλες αλλά και να φτιάξεις μαζί τους μια τραγανή κρούστα για το κρέας ή το ψάρι σου.

 

Υπάρχει, όμως, ένα χαρακτηριστικό των σπόρων που αξίζει να δώσεις προσοχή.  Όταν προστίθενται στο νερό, οι ξηροί σπόροι Chia αμέσως αρχίζουν να δημιουργούν μία κάψουλα υδρογέλης, απορροφώντας μέχρι 27 φορές το βάρος τους σε υγρό. Για αυτό ιδίως σε περίπτωση δυσφαγίας, θα πρέπει να προτιμάς να συνδυάζεις τους σπόρους με στερεές τροφές.